Lierbygda O-lag

Nyheter

Hovedløpet 06

I sommer var jeg og Sondre på hovedløpet og o-landsleir. Her har jeg skrevet litt om hvordan det var.

Fredag:

HL og OLL startet på parkeringsplassen ved Shell kjelstad der Kongsbergs buss kom og henta oss. Bussen var full så det ente opp med at jeg satt sammen med Maren M H. Etter tre og en halv time var det klart for den første times pausen. Maren og jeg begynte å kjede oss etterhvert, så det endte med at vi hadde hår krig, egentlig ganske gøy 🙂 Etter en times stopp til hadde vi bare tre timer igjen å kjøre, de timene gikk ganske fort, for vi så på film. Bussen stoppet utenfor Levanger videregående skole, der vi kjekkes og inn og fant rommmene vi skulle sove på. Vi fikk et bånd til å ha rundt armen, en t-shorte og en snor med et id kort som helst skulle bæres hele tiden. Vi ble vist til rommene, det ble ganske langt å gå ettersom jeg hadde en bag jeg så vidt klarte å løfte. Vi ble delt inn på tre rom, fjortenåringene på et rom, femten åringene på et og seksten åringene på et. Luft-madrassene ble rullet ut på rekke og rad, den ene større en den andre. Til kveldsmat var det brød. Vi la oss vell ved elleve tiden.

Lørdag:

Vi var en av de første kretsene som skulle trene, sto opp ved åte ni tiden. Spiste frokost, smurte fire skiver til lunsj (hadde fått beskjed å ta med dobbelt så mye som vi pleide å ha med oss til niste) og tre gulrøtter. Det var et lite stykke til treninga så vi måtte ta buss i et kvarters tid. Det var hengt ut en god del poster, vi fikk noen forslag til løype ellers kunne vi bar velge hvem poster vi ville ta. Jeg tok forslag B en 2,6 km lang løype. Allerede til start klarte vi å gå feil. På starten var jeg ute på alle myrene jeg kom forbi for å se hvor bløte de var ingen av myrene var sånn ordentlig bløte. Etterhvert hadde jeg nok med å finne ut hvor jeg var etter en kjempe bom på en av postene. I løypa møtte jeg Oda så slo av en prat med henne. Når jeg kom i mål tøyde jeg ut og dro til bake sammen med Synne og Maren. Utpå kvelden traff vi en hel haug med Aook jenter som løper i min klasse. De ble vi hengende en god del sammen med før vi gikk for å spise middag kjøttboller, poteter og gulerøtter. Mamma og pappa kom på besøk, de hadde med pute til meg, så da kunne Synne få tilbake flis pleddet sitt. Etter som det var dagen før HL måtte vi være stille til kl 23.

Søndag:

Sto opp åtte, til frokost stappet jeg i meg så mye som mulig. Jeg pakket sakene og tok en buss til samlingsplass. Før jeg gikk til start fikk jeg se de første på publikumspost. Fikk varmet opp sånn passe bra, men det var litt vanskelig å varme opp ved start.

Mitt løp i «grove trekk»:

holdt ganske god fart til startpost, fortsatte på stien til jeg kom til en lit større sti, så posten fra stien ( posten lå ca. 50 m fra stien.) løp ut til stien igjen. Fulgte den oppover til jeg kom til en myr, var litt usikker så løp litt fram og tilbake. Fulgte myra til posten. Til tredje post så jeg ikke alle veivalga, fulgte myra til jeg kom til et hogstfelt, løp opp hogstfeltet men tok av feil. Når jeg nærmet meg posten ble jeg veldig usikker, så løp for mye til høyre. Kom på en myr og fikk tatt meg inn igjen. Derfra gikk posten lett. På vei til fjerde hadde jeg ikke sett nøye nok på kartet så begynte å lete alt for tidelig. Ente med at jeg måtte spørre hvor jeg var. Løp så videre til en bekk, der ble jeg stående i et par minutter å lure på hvor på bekken jeg var , det ende med at jeg løp opp på et høydepunkt, ned igjen til bekken opp på høydepunktet og fant posten. Var sliten til femte posten så gikk oppover. Til kjette (publikumspost) var det merket, så ingen store bommer på den. Hørte spikeren sa at jeg lå som nummer to bak Oda Wennemo, de beste hadde ikke startet enda. Syvende gikk greit. Til åttende ble jeg stående å lure på om jeg skulle løpe rundt kollen og følge en myr, eller om jeg skulle løpe rett på, over kollen. Det endte med at jeg løp over. Var nesten på posten da jeg så noen andre løpere, tenkte at ikke posten var så høyt opp som dem var, noe som posten selvfølgelig var. Begynte å lete alt for langt ned. Etter å ha lett i et par minutter fant jeg posten. Niende var en lett post hvor jeg bare tok kursen. Til tiende ble jeg lurende på om jeg skulle følge stien rundt eller løpe rett på. Løp stien et godt stykke før jeg løp rett på. Ante ikke hvor jeg var men, så posten. Til elleve løp jeg stien til sti kryss, nesten rett i posten. Til elleve, siste post var det bar å følge tråkk. I spurten hadde jeg beste tid i D 14. når jeg kom i mål ledet jeg men, falt fort nedover når de beste kom. Endte på femte plass.

Synne og Anette Baklid fikk begge sølv, det gjorde også Øyvind Enger. Lise Ø. Bagstevold og Simen T. Søgård kom på tredje plass. Gratulerer til dere. Når vi kom til bake til skolen ved fire tiden dusjet vi og skiftet. På banketten ble det servert Tandoori Chicken. Anne Margrethe Hausken delte ut premier, jeg fikk et fint glass fat i svart og grått fra black design. Etter var det disco, noe inni gran skauen morsomt 🙂 Vi måtte ikke i seng før tolv, det var det mange som var glad for.

Mandag:

Trenings gruppen min startet seint i dag, så jeg fikk sove helt til ni. Oppdaget at det var korn til frokost så det ble det regne festmåltidet, gulerøtter fikk jeg også. Gruppa min skulle løpe igjenom hovedløpsløypa eller løpe typisk trønder-o, etterpå skulle vi løpe myr sprint. Etter å ha dusjet når vi kom tilbake til skolen var det lunsj, korn for meg nå også. Det var klart for bli kjentrunde kl: 16.30. vi gikk to grupper sammen, for det var poster der vi konkurrerte mot hverandre. Første post var volleyball der min gruppe vant. Andre post flisbi kasting, der tapte gruppa min. På tredje post fikk vi utdelt et byggesett, det var om å gjøre å først sette sammen en bru, en person måtte også gå over for å se at den var bra nok, vi vant. fjerde post spørsmål. Femte post edderkoppnett, få flest mulig gjennom et tråd nett en meter over bakken uten å være nær en tråd. Sjette post spørsmål. syvende post stylte gang og heiarop, omgjøre å få flest mulig personer gjennom et åttetall på stylter, beste heiarop fikk også fem ekstrapoeng, har vant også min gruppe. Åttende post spørsmål. Niende post vannaktivitet. Det stod en søppelbøtte med en plastball oppi, oppenfor en skråning. Hvert lag fikk utdelt 16 små bøtter. Det var omgjøre å først få ballen ut av søppelbøtte ved hjelp av å fylle bøtta til toppen med vann. Her vant vi. Det var siste post, så jentene på gruppa gruppa gikk og leverte oppgave arket vårt. Middagen var allerede i gang når vi kom tilbake så jeg gikk bare å skifta sko før jeg spiste middag. (grillet kjøtt av et eller annet slag, med salat til.)

Tirsdag:

Gruppen min var en av de siste gruppen som dro til trening, de timene ekstra søvn vi fikk da var gode. I dag var det mannskaps-orientering som sto på programmet. Vi ble delt inn i mindre grupper på fem, hver gruppe fikk et kart med 20 poster på, alle postene skulle bli tatt på kortest mulig tid. Alle på gruppa hadde egen brikke og kart, vi fordelte postene mellom oss, jeg måtte ta de som var lengst unna men, det gikk greit. Når vi kom tilbake fra treningen var middagen fult i gang. Anne Margrethe Hausken hold et kort foredrag om sprint for oss før vi skulle løpe «slaget på Stiklestad» sprint. Jeg bomma fire min. på en post så gjorde det veldig dårlig. Kom på femtende plass. Det var disco i kveld også.

Onsdag:

siden treningsgruppen min hadde starten seint de to andre dagene måtte vi opp grusomt tidelig. Første økta i dag var micr-o og kurveorientering. Hadde ingen feil på micr-o. Tjoho 🙂

etter middagen var det klart for valgfri aktivitet, der jeg hadde valgt Hårskallen Downhill og myr fotball. Vi gikk opp til Hårskallen (750 m.o.h.) for å løpe en 3 km lang o-løype ned igjen til 350 m.o.h. Etter på hadde vi myr fotball, det var kjempe gøy.

Her er et bilde fra myr fotballen. Sondre er omtrent midt på bildet, mens jeg står helt på kanten av bildet og prøver å få av meg litt gjørme. (Foto: Arrangøren)

På onsdagen var det siste disco kveld, dette discoet var helt klar det beste, selv om jeg bare fikk vært med på moroa i en halv time på grunn av en skade jeg fikk på myr fotballen.

Torsdag:

Siste dagen kom dessverre til slutt. Vi måtte stå opp grytidlig for å pakke. Det var en halv time å gå til der stafetten skulle være, så med fullpakket sekk ble det tungt å gå. Når vi kom fram var det bare å skifte til det «fine« tøyet vi hadde kjøpt inn. Jeg var kommet på lag med Synne og Ingjerd. Vi ble veldig fornøyd med femte plass i en D 14-16 års klasse.

Ingjerd, Synne og meg på stafetten.

Så var det klart for hjemreise igjen, og ta farvel til alle de nye vennene. En ni timer lang busstur ventet oss der vi fikk god tid til å bli kjent med folk fra Buskerud vi ikke hadde rukket å bli kjent med før.

Til neste år håper jeg selvfølgelig at Sondre blir med på nytt, og at Erik, Øyvind og Magnus håper jeg også vil stille opp. Dette er noe du bar ikke kan gå glipp av.

Og hvis du er kommet helt ned hit så er jeg imponert, for det ble noen sider etterhvert.

Klem fra Maren 🙂

2 Kommentarer til “Hovedløpet 06”

1. Maren M H:

Så bra artikkel du skreiv da Maren!! Jeg leste hele.. HL var dritkult!! Klem Maren